Heilige Leo - Reisverslag uit San Marino, San Marino van vanderhoff - WaarBenJij.nu Heilige Leo - Reisverslag uit San Marino, San Marino van vanderhoff - WaarBenJij.nu

Heilige Leo

Door: Rudolf

06 Juli 2013 | San Marino, San Marino

6 juli
San Leo
Dat heeft voor mij een dubbele betekenis. Mijn vader heet namelijk ook Leo. Of hij ook heilig is, weet ik pas over honderd jaar, als de paus hem dan heilig wil verklaren, dan is dat leuk voor hem, maar ik geloof er niet in. Sorry pa, hahahaha...
Any way, San Leo is dus een dorpje op een hoge berg dicht bij San Marino. Eigenlijk een hele grote vesting, op een grote berg met allemaal kazematten, die onder het fort lagen. Rond 1280 is het gebouwd, en in fase twee versterkt in de vijftiende eeuw. Gerestaureerd in 1780, en toen is begonnen aan fase drie van het fort. Het heeft dienst gedaan tot de eerste wereld oorlog, er waren zelfs foto's van enkele grootheden uit begin 19e eeuw te zien bij het kasteel. De laatste duke's hebben het fort moeten opgeven, toen het koningshuis van italie werd opgedoekt. Naast het fort zijn er ook nog twee oude kerken te bezichtigen. Dat viel tegen ten opzichte van het fort. Daar had ik meer van verwacht. Overigens waren de kerken gebouwd omstreeks 1000 na Christus, dus ouder dan het fort, er was echter op een Maria beeldje na, en een altaar weinig meer te zien.

We zijn vervolgens naar Saludecio gereden. Een plaatje die mij werd aangeraden door Rob (en Tiny), de host van intercamp, de nederlandse tent verhuurder, die je via internet kunt boeken voor deze camping.

Dat was echt een teleurstelling, ik heb helemaal niets met moderne muurschilderingen, met de belangrijke ontdekkingen uit de twintigste eeuw. Een muurschilderingen van een fiets, leuk hoor.... Of van een spijkerbroek, fantastisch hoor.... Gelukkig maakte de rit vanSan Leo naar Saludecio veel goed. Want de uitzichten en de natuur zijn mooi.

Morgen is Melanie weer aan de beurt. Ik ben benieuwd wat er dan komt.

Tot de volgende keer
Rudolf